تحولات تصوف از دوره ی تیمور تا پایان عهد قاجار

تحولات تصوف از دوره ی تیمور تا پایان عهد قاجار

تحولات تصوف از دوره ی تیمور تا پایان عهد قاجار

تحولات تصوف از دوره ی تیمور تا پایان عهد قاجار

این کتاب  که از انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج (نشر آرین ویژه) می باشد  در سال ۱۳۸۰ توسط دکتر سهیلا قائم مقامی و آقای دکتر یوسف فضایی به چاپ رسیده است .

کتاب تحولات تصوف اگر چه در نگاه اول چنین به نظر می رسد که کتابی است که صرفا  به  مقطع تاریخی خاصی از تصوف اشاره می کند ، اما ساختار کتاب به گونه ای تنظیم شده که هر خواننده ای بتواند بنا بر ذوق و سلیقه خود از موضوعات این کتاب استفاده کند. گواه این موضوع  بازتاب خوب آن در میان دانشجویان ، محققان و همه ی  علاقه مند ان به موضوعات تصوف و عرفان می باشد.

چارچوب کتاب تحولات تصوف براساس دو بخش اصلی است که هر بخش نیز شامل چند فصل می باشد.  در فصول بخش اول، پس از تعریف تصوف ، به منابع و عناصر غیر اسلامی عرفان اسلامی اشاره شده  است .  در فصول بخش  دوم ، به اصل مطلب ، یعنی بحث از موضوعـــــــــــات ” تحولات تصوف در دوره های تیموری و قاجاری ” پرداخته شده است ، و سلسله ها و طریقه های مهم آن دوره را – اعم از سلسله های تصوف سنی و شیعی – تا جایی که مجال کتاب فرصت می داد، مورد بحث و شناخت قرار داده ایم ، و از قطب ها و عارفان بزرگ آن دور ه ها مثل : شیخ بهاءالدین عاملی ، سید حیدر آملی ، ملا محسن فیض کاشانی و عارفان بزرگ دوره ی قاجاری نام برده ایم، و در پایان کتاب نیز از دراویش سلسله ی “اهل حق ” و خاندانهای آن فرقه بحث شده است. نکته ی قوت دیگر این کتاب آن است که چون ادب فارسی از دیرباز پیوند مستحکم و ناگسستنی  با اشعار زیبای عارفان داشته است ، از این رو ما نیز  بخشی از کتاب خود را به  زیباترین اشعار عرفای این دوران اختصاص داده ایم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هشت =