فرانسوا ولتر (۱۷۷۸-۱۶۹۸ میلادی) فیلسوف و اندیشمند عصر روشنگری

   فرانسوا ولتر     فیلسوف و اندیشمند عصر روشنگری ، اندیشمند، نویسنده و مورخ فرانسوی

فرانسوا ولتر (۱۷۷۸-۱۶۹۸ میلادی)  اندیشمند، نویسنده و مورخ فرانسوی است . او از جمله اندیشمندان عصر روشنگری در اروپا  بود که به  آزادی بیان، دوری از تعصب و اصالت دادن به عقل (خردگرایی ) اهمیت می دادند و خواستار پایان حاکمیت کلیسا  ، آزادی بیان ، آزادی مذهب و جدایی دین از سیاست  و پایان سیطره حکومت های استبدادی بودند.  بی اعتنایی ولتر به کلیسا و انتقاد از برخی قوانین سست و خرافی آن ، مقامات کلیسا را برآشفته کرد و او را منحرف و فاسد خواندند و کتاب های او را سوزاندند… به این ترتیب ولتر، مسیحیت  کلیسا را به کلی کنار می گذارد ، اما اعتقاد به خدا را حفظ می کند ، اما نه خدای مورد تایید کلیسا.

 

   ولتر بمانند بسیاری از اندیشمندان عصر روشنگری باور داشت که بر اساس دلایل عقلی خدا وجود دارد. وی می گفت همان طور که ساعت نیاز به یک ساعت ساز دارد، جهان نیز نیاز به یک آفریننده دارد. همچنین از او نقل است که :”تنها مشاهده آسمان بالای سرم و ستارگان در شب ، برای من کافیست تا بدانم خدایی وجود دارد.”

   همچنین ولتر خدای مورد قبول خود را چنین توصیف می کند:” در ذهن من کاملا بدیهی است که هستی ای ضروری، ذاتی،  ابدی و هوشمند موجود است. این موضوع ایمان نیست، بلکه موضوع عقل است.”

ختم کلام آنکه  “ولتر”  به قدری شیفته فرهنگ ایران و به ‌ویژه شخص سعدی بود که در جمع دوستان همه او را “سعدی” خطاب می‌کردند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + شش =